lördag 11 oktober 2008

Kamerautrustning

Kamerahus: Nikon D40
Är väldigt nöjd med min kamera. Stod och valde mellan den här, D40x och 400D men i slutändan blev det Nikon eftersom den kändes mycket bättre i handen än vad Canon gjorde. Valet mellan D40 och D40x var lätt - varför pröjsa, då, 2000 kr till för 4 megapixel? Jag ska inte göra några stora förstoringar.
Kameran har 6.0 megapixlar, kan tyckas lite i dagens pixel-hets, men är extremt lätt och systemet är pedagogiskt.


Objektiv:



Nikon 18-55/3.5-5.6 G ED DX AF-S
Kitobjektivet som fungerar superbra. Tar skarpa bilder och tack vare zoomen kan man ta allt från close-up's till landskapsfoton.

Kompletterar nog snart med en 55-200/300, gärna macro, så att jag kan fota ännu mera brett :)

Stativ:

Hama Star 61
Ett extremt basic stativ som jag köpte för en billig peng i Spanien. Fungerar dock precis som det ska och det finns ingenting jag saknar. Stativet har vattenpass, justerbara ben, justerbart huvud och reglebar höjd (max: 150). Suveränt!

Väska:

Crumpler Pretty Boy
Följde med som ett paketerbjudande då jag köpte kameran och är allt jag kan tänkas önska mig. Man får plats med kameran och två objektiv. Dessutom har den en ytterficka där minneskort, mobil, nycklar - you name it! kan ligga.

1 kommentar:

Anonym sa...

skaffa ett 55-200 objektiv jag har köpt

AF-S DX VR Zoom Nikkor 55-200 mm f/4-5,6 G

trevligt objektiv som är lätt och smidigt.